Godt i gang med mad

20. maj 2008

Alder:
5 mdr.

Godt i gang med mad

Kære Helen

Jeg tænkte om du kunne hjælpe os med at komme godt i gang med mad til vores lille datter på 5 mnd.

Vi er så småt begyndt med grød og lidt frugtmos. Hun har kun været i gang i små 10 dage, men vi vil gerne vide hvordan vi forsætter herfra.

Som det er nu for hun gerne grød om formiddagen og lidt frugtmos om eftermiddagen, jeg overvejer dog at vente med at give grød til om eftermiddagen i stedet da hun ikke er særlig interesseret om formiddagen men virker mere sulten om eftermiddagen. Jeg ammer efter hvert måltid. Om formiddagen spiser hun ca. 6 skefulde nogle gange mere det er dog ikke særlig tit.

Hun har ikke haft problemer med maven efter hun er begyndt og få mad, hun er vågnet lidt mere om natten men hendes første tand er kommet op i samme periode så det er svært og sige om det har været det ene eller det andet.

Hun drikker fint af kop og drikker meget, jeg har ikke mål på hvor meget men jeg giver ...

Annonce

... hende vand når hun er tørstig.

Mit spørgsmål er nu om hvor længe skal jeg forsætte med et måltid om dagen skal jeg langsomt begynde og give mad flere gange om dagen.

Hun vil selv gerne være med derfor giver jeg hende en ske som selv kan spise/lege under måltidet, men tænkte om jeg måtte give hende et lille stykke banan, tørt brød eller andet at tykke på?

Jeg har ammet siden fødslen men begyndte at give hende flaske først af mælk jeg malkede ud derefter MME til at sove på da hun var 12 uger, da jeg ikke havde mælk nok om aftenen. Da hun blev 18 uger gik jeg over til vælling som hun får på flaske. Skal jeg stoppe på det nu hvor hun spiser?

Vi har en højstol og vil gerne sætte hende i den når hun skal spise. Hun holder ryggen rank og kan holde balancen i kortere tid når hun sidder. Hvordan er det med at side op nogle siger de ikke må andre de godt må i kortere perioder, hvordan er det med det?

Venligst,

Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige